Lag en rutine i den nye hverdagen!

Mange av oss fikk hverdagen snudd på hodet forrige torsdag. Vi gikk fra en rutinepreget hverdag med skole, barnehage og jobb, til hjemmekontor.......

 

Mange av oss fikk hverdagen snudd på hodet forrige torsdag. Vi gikk fra en rutinepreget hverdag med skole, barnehage og jobb, til hjemmekontor, hjemmeskole med grinete barn og karantene restriksjoner. De fleste av oss kjenner nok på at det er vanskelig å finne en rutine som fungerer både på jobb, skolearbeid og når det kommer til kosthold. For plutselig sover man litt lengre, man må hjelpe poden med mattelekse, og vipps så er klokken 11 og man har helt glemt å spise frokost. Før man vet ord av det så har dagen gått fra å ha 5 små måltider til 2 store. Men gjør nå det noe egentlig?


Bilde: Her ser dere et eksempel på hvordan en plan for en familie kan se ut, for å skape rutiner i hverdagen for store og små.

Når vi spiser sjeldent så vil dette føre til større blodsukkersvingninger enn normalt. Når blodsukkeret vårt blir lavt, så vil det sende signaler til hjernen om at vi trenger energi raskt. Hva er det vi får lyst på da? Jo, sjokolade, kjeks, boller eller noe annet som kroppen vår kan fordøye og omdanne til energi i en fei. Det er sjelden grønnsaker og kylling som faller først inn i hodet vårt når ulvehungeren rumler som verst.

Av den grunn kan det være lurt å fokusere på å ha en normal måltidsrytme i disse tider. Lag deg en timeplan over hvordan dagen skal se ut. Når skal du stå opp. Når kommer frokost, lunsj og mellom måltid inn etc.  Deretter kan du sette opp de nye rutinene rundt måltidene, slik at hvert gjøremål får sin plass. Dette kan være med på å skape rutine og trygghet i den nye hverdagen, både for store og små, og sørger for at ingen måltider går i glemmeboken. Det finnes mange nettsider man kan gå inn på for å lage en slik timeplan, og dette kan jo være en fin dagsaktivitet for familien å gjøre sammen. Husk å legg inn tid for fysisk aktivitet også!:)

Av: Line Giertsen